مفاهیم و مبانی بلاکچین و رمزارزها

هزینه سوخت اتریوم چیست؟

کارمزد گس یا کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم چیست؟

هر زمان که در شبکه اتریوم تراکنش انجام می‌دهید، باید هزینه‌ای بپردازید. این هزینه برای محاسبات مورد نیاز برای اجرای اقدامات مرتبط با تراکنش و نوشتن آنها در بلاک‌چین به ماینرهای کریپتو تعلق می‌گیرد.

به منظور تعیین دقیق اینکه یک اقدام خاص چقدر کار می‌کند، از یک واحد قیمت گذاری داخلی به نام گاز استفاده می‌شود. یک تراکنش ساده به اندازه یک قرارداد هوشمند یا یک برنامه غیرمتمرکز ( dapp) برای نوشتن در بلاکچین به قدرت محاسباتی نیاز ندارد . در نتیجه، اولی فقط کمی گاز مصرف می‌کند، در حالی که دو دومی می‌توانند مقدار زیادی گاز مصرف کنند.

هزینه گاز با اتر ( ETH )، ارز دیجیتال بومی اتریوم پرداخت می‌شود. هیچ همبستگی 1:1 بین آنها وجود ندارد. در عوض، کاربران خودشان تعیین می‌کنند که چقدر حاضرند برای بنزین بپردازند تا اقداماتشان اجرا شود. هر چه قیمت بالاتر باشد، ماینرها مشتاق‌تر برای اولویت‌بندی آن اقدام هستند.

لوازم ضروری گاز

  • گاز واحدی از سیستم قیمت گذاری داخلی برای اجرای تمام اقدامات در بلاک‌چین اتریوم است.
  • این نشان‌دهنده مقدار کار محاسباتی مورد نیاز برای نوشتن یک تراکنش ساده یا نتیجه یک قرارداد هوشمند یا یک DApp در بلاک‌چین است.
  • هزینه گاز با اتر، ارز دیجیتال بومی اتریوم پرداخت می‌شود.
  • هر کاربر تعیین می‌کند که برای هر واحد گاز چقدر حاضر است هزینه کند.
  • هرچه قیمت را بالاتر تعیین کنند، ماینرها سریعتر تراکنش خود را از mempool انتخاب می‌کنند.

چرا به بنزین نیاز دارید؟

به دلیل ماهیت معاملات و نقل و انتقالات عمومی اتریوم، قیمت بازار اتر می‌تواند خیلی سریع تغییر کند. به همین دلیل است که از یک سیستم قیمت گذاری داخلی برای ثابت نگه داشتن کارمزد تراکنش‌ها در مقایسه با قیمت بازار اتر که به سرعت در حال تغییر است استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، تصور کنید که کارمزد اجرای تراکنش با هزینه ثابت 0.1 ETH پرداخت شده است. زمانی که قیمت بازار برای 1 ETH 10 دلار بود، باید برای یک تراکنش 1 دلار پرداخت می‌کردید. اما اگر قیمت 1 ETH به 1000 دلار افزایش یابد، باید برای همان تراکنش 100 دلار بپردازید.

به همین دلیل یک واحد قیمت گذاری داخلی به نام گاز ایجاد شد. با جدا کردن آن از قیمت بازار همیشه در حال تغییر اتر، هزینه معاملات را تثبیت می‌کند.

چقدر بنزین نیاز دارید؟

تمام تراکنش‌های شبکه اتریوم برای اجرا به قدرت محاسباتی نیاز دارند. هر اقدام دارای هزینه گاز مرتبط است، خواه یک معامله ساده، قرارداد هوشمند یا حتی یک DApp باشد. به طور کلی، مقدار گاز مورد نیاز برای عمل به طور مستقیم با مقدار کار لازم برای نوشتن آن در بلاک‌چین متناسب است.

هنگام انجام تراکنش، کیف پول شما معمولاً تخمین تقریبی از میزان مصرف بنزین را به شما می‌دهد. سپس این شما هستید که تعیین می‌کنید چقدر می‌خواهید برای آن بنزین بپردازید. به عنوان مثال، اگر تراکنش شما 21000 گاز مصرف کند و شما مایل به پرداخت 5 Gwei (0.000000005 ETH) به ازای هر واحد گاز باشید، در مجموع 0.000105 ETH را به عنوان کارمزد پرداخت خواهید کرد که، با نرخ ارز فعلی، به معنای واحد ایالات متحده است. سنت

حد گاز معاملات

شما هرگز نمی‌توانید کاملاً مطمئن باشید که یک عمل چقدر کار می‌کند. بنابراین، به جای اینکه هزینه دقیقی را اضافه کنید یا اجازه دهید کارمزد به طور خودکار تنظیم شود، یک محدودیت گاز تعیین می‌کنید. این بالاترین مقدار بنزینی است که شما مایلید برای یک معامله خرج کنید. در ترکیب با قیمت گاز، حد گاز به طور موثر بالاترین مقدار ETH را که می‌تواند به طور بالقوه برای تراکنش خرج شود، تعیین می‌کند. تمام گازی که برای نوشتن تراکنش در بلاک‌چین خرج نمی‌شود، به کیف پول شما بازپرداخت می‌شود.

قیمت گاز × حد گاز = حداکثر هزینه (به ETH)

اگر کارمزد دقیقی تعیین کنید و معلوم شد که نمی‌تواند هزینه‌های محاسباتی را پوشش دهد، در نهایت با یک تراکنش ناموفق مواجه می‌شوید، که همچنان باید قیمتی را که تعیین کرده‌اید بپردازید. ایده این است که ماینری که تراکنش شما را در بلوک قرار داده است، تا آنجا که می‌توانسته برای قیمت داده شده کار کرده است.

اگر اجازه دهید کارمزد به طور خودکار تنظیم شود، در صورتی که قرارداد هوشمندی که با آن تداخل دارید دارای یک کد باگ یا حلقه‌های نامحدود باشد، در معرض خطر تمام شدن تمام وجوه خود قرار می‌گیرید، که باعث می‌شود بسیار بزرگتر و در نتیجه نوشتن آن بسیار گرانتر شود. به بلاک‌چین، از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد. با محدودیت بنزین، از هر دو مشکل جلوگیری می‌کنید، زیرا کم و بیش هزینه‌های تراکنش شما را پوشش می‌دهد و از شما در برابر از دست دادن تمام سرمایه خود در صورت بروز مشکل محافظت می‌کند.

توجه داشته باشید که محدودیت گاز تراکنش با محدودیت گاز بلوک ، که روش اتریوم برای کنترل اندازه بلوک است، یکسان نیست.

قیمت بهینه گاز

لازم به ذکر است که ماینرها می‌توانند انتخاب کنند که کدام تراکنش‌ها را ابتدا پردازش کنند و معمولاً تراکنش‌هایی با قیمت گاز بالاتر را در اولویت قرار می‌دهند. این به این دلیل است که ماینرها هنگام نوشتن تراکنش شما در بلاک‌چین از زمان، برق و قدرت محاسباتی خود استفاده می‌کنند و به دنبال سودآوری هرچه بیشتر کار خود هستند.

تنظیم قیمت مناسب گاز و محدودیت گاز تضمین می‌کند که تراکنش شما استخراج شده و با نسبت قیمت به زمان بهینه به بلاک‌چین اضافه می‌شود. تراکنش با کارمزد خیلی کم ممکن است هرگز در یک بلوک گنجانده نشود، در حالی که تراکنش با کارمزد خیلی زیاد ممکن است اتلاف پول باشد، زیرا مزیت زمانی خاصی نسبت به کارمزد متوسط ​​ندارد.

هنگام انجام تراکنش در ETH در صرافی Bitstamp، نیازی نیست نگران گاز باشید، زیرا صرافی تمام هزینه‌های انجام شده توسط معاملات کریپتو را به صورت رایگان پوشش می‌دهد. تنها کارمزدی که باید هنگام خرید اقلام یا خدمات با کریپتو، یا صرفاً انتقال وجوه رمزنگاری‌شده به آدرسی دیگر بپردازید، کارمزدهای خود صرافی است – و اینها ثابت هستند. ایجاد یک حساب کاربری در Bitstamp رایگان است .

منبع
cryptomentor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا