اخبار بازارهای مالی و سرمایهاخبار رمزارزهااخبار قانون‌گذاری رمزارزها

بریتانیا به کمک بازار ارزهای دیجیتال آمد

بریتانیا تصمیم دارد با قانون‌گذاری مانع سقوط دوباره استیبل کوین‌ها شود

بریتانیا اقداماتی را برای محافظت در برابر فروپاشی «دارایی‌های تسویه حساب دیجیتالِ» سیستمیک پیشنهاد می‌کند.

پس از فروپاشی اخیر TerraUSD، (استیبل کوین برجسته با دلار آمریکا) دولت بریتانیا در حال مشورت در مورد اقدامات جدید برای وارد کردن شرکت‌های سیستمیِ «دارایی تسویه دیجیتال» در رژیم ویژه مدیریتی است که برای سیستم‌های پرداخت سیستمیِ سنتی قابل اعمال است. این پیشنهادها تعدادی سوال را به خصوص در رابطه با دامنه و اهداف مطرح می‌کند.

پاسخ نظارتی به سقوط TerraUSD

چند ماه گذشته، یک «استیبل کوین» با الگوریتمی بسیار شاخص (TerraUSD) همراه با ارز دیجیتال خواهر خود، لونا، سقوط آزاد کرد. این حادثه موجی از شوک را در سراسر بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرد و نگرانی بسیاری از رگولاتورها را در مورد خطرات احتمالیِ سرایت این موضوع به بخشهای دیگر بازار تقویت کرد. در بریتانیا، سازمان FCA به سرعت خطرات سرمایه‌گذاری در دارایی‌های رمزنگاری‌شده را به مصرف کنندگان یادآوری کرد. با توجه به تلاش‌های اخیرش برای معرفی بریتانیا به عنوان کشور پذیرای کسب‌وکارهای کریپتویی، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد اینکه چگونه دولت ممکن است واکنش نشان دهد، وجود داشت . اکنون دولت یک مقاله مشورتی منتشر کرده است. طرح‌های پیشنهادی برای کاهش ریسک‌های مالی با وارد کردن شرکت‌های سیستمیِ «دارایی تسویه دیجیتال» به رژیم مدیریت ویژه زیرساخت بازار مالی (FMI SAR).

FMI SAR چیست؟

بریتانیا دارای «رژیم‌های اداری ویژه» برای مقابله با ورشکستگی نهادهایی مانند بانک‌ها و زیرساخت‌های بازار مالی است، که در آن فرآیند معمول اداری به بهترین نحو منافع عمومی را تامین نمی‌کند. سیستم‌های پرداخت سنتی که به‌عنوان «سیستمی» (Systemic) شناخته می‌شوند در FMI SAR قرار می‌گیرند. اگر چنین سیستم پرداختی شکست بخورد، FMI SAR از مدیر می‌خواهد که یک برنامۀ تداوم خدمات (یعنی ادامه ارائه خدماتِ شرکتِ ورشکسته) را دنبال کند، حتی اگر این به نفع طلبکاران نباشد. این برای کاهش خطر اختلال شدید در بخش مالی گسترده تر طراحی شده است. بانک انگلستان بر مدیران نهادهایی که در محدوده FMI SAR قرار دارند، نظارت و اختیار هدایت دارد.

پیشنهادات برای تمدید و اصلاح FMI SAR

دولت پیشنهاد می‌کند قانونی تصویب کند تا:

  1. مشخص کند که شرکت‌های دارایی تسویه حساب دیجیتال سیستمی (غیر بانکی) عموماً در محدوده FMI SAR قرار می‌گیرند و
  2. اصلاحاتی در رژیم FMI SAR به منظور معرفی یک برنامه اضافی برای مدیران در این موارد انجام دهد.

این پیشنهاد در نظر دارد که بانک انگلستان تنظیمگر اصلی باشد اما با توجه به احتمال همپوشانی نظارتی، موظف به مشورت با FCA خواهد بود.

«دارایی تسویه حساب دیجیتال» و «شرکت نظام مند DSA» چیست؟

طرح پیشنهادی، «دارایی تسویه حساب دیجیتال» را با عبارات مبهم تعریف می‌کند. آنچه واضح است این است که این مفهوم گسترده‌تر از مقوله «دارایی‌های رمزنگاریِ پرداخت» است که باید تحت رژیم‌های پول الکترونیکی و خدمات پرداخت تنظیم شوند. دولت قبلاً گفته بود که این دسته شامل استیبل کوین‌های الگوریتمی (مانند DAI و USTC) نمی‌شود. در مقابل، اصطلاح «دارایی‌های تسویه دیجیتال» شامل «اشکال گسترده تری از دارایی‌های دیجیتالی مورد استفاده برای پرداخت/تسویه حساب» در کنار دارایی‌های رمزنگاری شدۀ پرداخت می‌شود.

گفته شده است که اصطلاح «شرکت‌های DSA سیستمیک» به «سیستم‌های پرداخت DSA سیستمیک و/یا اپراتور چنین سیستمی یا ارائه‌دهنده خدمات DSA سیستمیک» اشاره دارد. این پیشنهاد خاطرنشان می‌کند که «یک سیستم پرداخت، وقتی سیستمی به حساب می‌آید که نقص در طراحی آن یا اختلال در عملکرد آن ثبات سیستم مالی بریتانیا را تهدید کند یا عواقب قابل‌توجهی برای مشاغل یا سایر ذینفعان داشته باشد».

برنامه اضافی برای مدیران شرکت‌های DSA سیستمیک

در حالی که تداوم خدمات به عنوان یک هدف مهم در اداره یک شرکت سیستمی DSA در نظر گرفته شده است، دولت می‌خواهد یک هدف یا برنامه اضافی را تحت عنوان «پوشش بازگشت یا انتقال وجوه و دارایی‌های حضانتی» معرفی کند. این امر منعکس‌کننده این واقعیت است که برخلاف شرکت‌های پرداخت سنتی، DSAها ممکن است به کاربران اجازه دهند «ارزشی را ذخیره کنند که سپس برای جابه‌جایی وجوه بین دارایی‌های رمزارزی بدون تبدیل به پول فیات استفاده می‌شود». این موضوع سوالات زیادی را ایجاد می‌کند. به طور خاص، در مورد یک استیبل کوین الگوریتمی که ارزش بازار بالایی ندارد و دارای هیچ حقوق یا منافع قانونی در رابطه با پول فیات نیست، چه «وجوهی» برای «بازگرداندن یا انتقال» در نظر گرفته شده است. توسط چه کسی؟ پیشنهاد ارائه شده اطلاعات کمی در مورد این نوع مسائل ارائه داده است.

منبع
cryptomentor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا