اخبار رمزارزهااخبار غیرمتمرکزسازیاخبار متاورس و گیم‌فایاخبار وب3

دوربین پولساز خودرویی به بازار آمد

دوربین خودرویی که رمزارز هایو مپر HONEY پاداش می‌دهد

میلیاردها نفر در سراسر جهان هر روز به نقشه‌ها وابسته هستند. نقشه‌ها توسط ارائه دهندگان بیمه، خدمات املاک و مستغلات، شرکت‌های تدارکات، برنامه‌های ناوبری و تحویل، و سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود. نقشه‌ها بخش مهمی از زیرساخت‌های فناوری جهان هستند و بازار 300 میلیارد دلاری را نشان می‌دهند.

اما امروزه اغلب نقشه‌های جهانی تنها توسط چند شرکت کنترل می‌شوند زیرا ساخت آنها بسیار گران است. این منجر به مشکلات متعددی در نقشه‌های امروزی شده است:
  • هزینه‌های بالا برای کسب‌وکارها: هزینه API‌های نقشه برداری به دلیل عدم وجود رقابت همچنان در حال افزایش است.
  • به روز بودن و پوشش ناهمگون: این نقشه‌ها به دلیل هزینه‌های باورنکردنیِ مورد نیاز برای ساخت و نگهداری، آنقدر که باید به روز نیستند. بازارهای در حال توسعه نقشه‌های بسیار سطح پایین تری دارند زیرا هزینه بالای نقشه برداری، مدل‌های اقتصادی شان را در هم می‌شکند.
  • استفاده رایگان از داده‌های کاربر: نقشه‌های موجود از داده‌های موقعیت مکانی خصوصی و حساس ما برای بهبود نقشه‌های خود بدون پرداخت هزینه استفاده می‌کنند.
  • مستعد سانسور: شرکت‌های بزرگ فناوری مجموعه گسترده‌ای از کسب‌وکارها را در بسیاری از کشورها اداره می‌کنند و اغلب مجبور هستند نقشه‌های خود را سانسور یا اصلاح کنند تا سیاستمداران و صاحبان املاک و اراضی را راضی کنند.
از طرف دیگر مشوق‌های بلاکچینی و از جنس رمزارز، این مشکلات را با کاهش چشمگیر هزینه نقشه برداری در مقیاس جهانی حل می‌کنند و در عین حال به ارتقای به روز بودن و کیفیت بدون سانسور کمک می‌کنند.
دوربینهای خودروییِ 4K با کیفیت بالا تنها با چند صد دلار در دسترس هستند و می‌توانند به نرم‌افزار ویژه‌ای برای جمع‌آوری کارآمد تصاویر 4K در سطح خیابان متصل شوند. بازبینان تضمین کیفیت نقشه، حاشیه نویسان و بررسی کنندگان تضمین کیفیت علائم با اعطای مالکیت، انگیزه کافی برای حفظ کیفیت نقشه را پیدا می‌کنند. علاوه بر این، به لطف کاهش هزینه محاسبات بصریِ کامپیوتری، اکنون امکان تبدیل تصاویر به داده‌های ارزشمند نقشه در مقیاس جهانی وجود دارد.
شبکه‌ای از مشارکت‌کنندگان و مصرف کنندگان نقشه را تصور کنید که به طور ویژه‌ای بر روی یک بلاکچین به هم متصل شده‌اند و در تبادل داده‌های ارزشمند نقشه مشارکت دارند. مشارکت‌کنندگان با گرفتن تصاویر 4K در سطح خیابان، تضمین کیفیت، و حاشیه‌نویسی تصاویر، نقشه را می‌سازند و به‌روزرسانی می‌کنند. مصرف‌کنندگان نقشه از طریق مجموعه‌ای از APIها مانند تصاویر، مسیریابی، ژئوکدر و غیره از نقشه استفاده می‌کنند.

نقشه جهانی و ارز دیجیتال غیرمتمرکز Hivemapper

شبکه Hivemapper سیستمی است که پوشش، به روز بودن و کیفیت نقشه را با مشوقِ مالکیت محقق می‌کند. با نصب یک داش‌کم (دوربین داخل خودرویی که از نمای روبروی خودرو تصویربرداری می‌کند) 4K روی خودرو یا کامیون، مشارکت‌کننده می‌تواند ارز دیجیتال کسب کند، بخشی از نقشه جهانی غیرمتمرکز را در اختیار داشته باشد و از زیرساخت‌های جغرافیایی حیاتی جهان به روشی مقرون‌به‌صرفه پشتیبانی کند.
نقطه قویت شبکه Hivemapper نقشه جهانی غیرمتمرکز روی بلاکچین و ارز دیجیتال آن یعنی HONEY (به معنای عسل) است. در حال حاضر توسط انحصارها و دولت‌ها کنترل می‌شود و داده‌های ما را رایگان می‌گیرند. اما با هایو مپر، یک نقشه پیشرفته از دنیا داریم که دائماً در حال به روزرسانی، با کیفیت بالا است، در حقیقت تمام جهان ما را پوشش می‌دهد و مجموعاً متعلق به مشارکت‌کنندگان آن است.
شکل 1 / شبکه Hivemapper
شکل 1 / شبکه Hivemapper – این نمودار بازار دو طرفه بین مشارکت‌کنندگان نقشه و مصرف کنندگان نقشه را نشان می‌دهد که در شبکه Hivemapper با رمز ارز دیجیتال HONEY در تعامل هستند.
در بخش‌های بعدی نحوه طراحی شبکه Hivemapper را شرح می‌دهیم. ما نقاط عطف لازم برای راه‌اندازی و مقیاس‌بندی آن، توکن HONEY، سیستم توکن سوزی و تولید توکن را با یک مدل انتشار خالص، و اینکه چگونه سیستم، مشوقِ پوشش، به روزرسانی و کیفیت نقشه خواهد بود را بررسی خواهیم کرد.

تصاویر 4K در سطح خیابان برای نقشه کاشی ها

تصاویر 4K در سطح خیابان و متادیتای GPS مرتبط که با دوربین‌های داش‌کم تأیید شده و در برنامه Hivemapper جمع‌آوری شده‌اند، به‌عنوان مواد اولیه برای نقشه جهانی عمل می‌کنند. این داده‌ها پوششی را برای کاشی‌های نقشه فراهم می‌کند که در شکل 3 زیر مشاهده می‌شود.

شکل 3 / کاشی‌های نقشه در امتداد یک مسیر
شکل 3 / کاشی‌های نقشه در امتداد یک مسیر – کاشی‌های نقشه که روی خیابان گسترده‌اند، به رنگ صورتی نشان داده شده.

دوربین هایومپر

شکل 4 / دوربین هایومپر
شکل 4 / دوربین هایومپر – دوربین هایومپر یک دوربین متن باز بر اساس مشخصات Open Dashcam است که برای جمع آوری تصاویر از یک وسیله نقلیه به منظور نقشه برداری بهینه شده است.

در تابستان 2022، Hivemapper فروش اولین داش‌کم مجهز به کریپتو در جهان را آغاز کرد. Hivemapper Dashcam یک داش کم منبع باز است که به طور بومی با شبکه نقشه برداری Hivemapper از طریق یک برنامه تلفن همراه یکپارچه ادغام می‌شود.
Dashcam Hivemapper بر اساس مشخصات Open Dashcam است که موارد زیر را تضمین می‌کند:

  • احراز هویت موقعیت مکانی: چندین لایه امنیتی برای اطمینان از اینکه داش‌کم موقعیت خود را به طور واقعی مکان یابی می‌کند.
  • انتقال خودکار داده ها: به طور خودکار داده‌های جمع آوری شده را از داش‌کم به شبکه Hivemapper از طریق ارتباط با برنامه Hivemapper Contributor برای iPhone و Android منتقل می‌کند.
  • جمع آوری داده‌های پویا: به صورت پویا داده‌های مورد نیاز نقشه را تعیین می‌کند و بقیه داده‌ها را نادیده می‌گیرد

 

این قابلیت‌ها آن را به داش‌کم ایده‌آل برای نقشه‌برداری در یک شبکه غیرمتمرکز تبدیل می‌کند.
سازندگان سخت‌افزار می‌توانند مشخصات Open Dashcam را در داش‌کم‌های خود بگنجانند و از بنیاد Hivemapper برای اجرای داش‌کم‌های سازگار خود در شبکه نقشه‌برداری تأییدیه بگیرند.

قسمت شیرین کار: عسل

 

HONEY (عسل) ارز رمزنگاری‌شده Hivemapper در شبکه نقشه برداری غیرمتمرکز است. شبکه Hivemapper بر روی بلاک‌چین سولانا Solana ساخته شده است.
مشارکت‌کنندگان نقشه، عسل را با مشارکت در شبکه Hivemapper استخراج می‌کنند. تعداد ثابتی از توکن‌های HONEY در طول زمان به طور کاهشی ضرب می‌شوند. حداکثر تعداد توکن‌های HONEY که وجود خواهد داشت 10 میلیارد است.

معادلۀ ضرب-سوزاندن توکن

هر زمان که مصرف کنندگان نقشه برای دسترسی به شبکه، توکن‌هایی را می‌سوزانند، همان طور که در شکل 5 در زیر نشان داده شده است، تعداد معادلی از توکن‌ها به مخزن پاداش برای مشارکت‌کنندگان نقشه اضافه می‌شود.

شکل 5 / معادلۀ ضرب-سوزاندن توکن
شکل 5 / معادلۀ ضرب-سوزاندن توکن – هنگامی که مصرف کنندگان نقشه از API‌های نقشه استفاده می‌کنند، این تراکنش توکن‌ها را می‌سوزاند و تعداد معادلی از توکن‌ها برای پاداش دادن به مشارکت‌کنندگان دوباره به مجموعه اضافه می‌شود.

حوزه‌های آینده

امروزه، شبکه نقشه برداری بر روی نقشه‌های سطح خیابان تمرکز می‌کند. در مرحله بعد، شبکه حاشیه نویسی نقشه را معرفی می‌کند که به ویرایشگران نقشه امکان می‌دهد نقشه را در کنار الگوریتم‌های یادگیری ماشین لایه‌های جدیدی از داده‌ها را به نقشه اضافه کنند.
با این حال، این تازه آغاز راه است. جمع‌آوری داده‌های جهانی برای یک نقشه جهانی، با مشوق‌هایی از جنس توکن و پروتکل ارز دیجیتال HONEY، رویکرد درستی برای ساختن یک نقشه جهانی است. با در نظر گرفتن این موضوع، فناوری‌های متعددی وجود دارد که توسعه‌دهندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌توانند از آن‌ها برای افزودن لایه‌های اضافی به نقشه جهانی برای رفع نیازهای مشتریان استفاده کنند:

  • سنسورهای تصویر اضافی مانند دوربین‌های 360 از سطح خیابان
  • پشتیبانی از جمع آوری تصاویر از اسکوترها و دوچرخه‌ها برای پشتیبانی از نقشه‌های با کیفیت بالا برای روش‌های حمل و نقل جایگزین
  • استفاده از سنسورهای کیفیت هوا برای گنجاندن داده‌های کیفیت هوا در نقشه
  • استفاده از سنسورهای RGB-D، رادار و LiDAR کم‌هزینه‌تر برای ساختن نقشه‌های سه‌بعدی و نقشه‌برداری اشیاء سطح خیابان
  • جمع آوری داده‌های هوابرد از طریق هواپیماهای بدون سرنشین برای ارائه چشم انداز هوایی با دقت بالا
  • استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای چشم انداز هوایی در مقیاس وسیع
منبع
mahdibml

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا